Sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter på afdøde reguleres af komitélovens § 8 (se Lovbkg. nr. 1338 af 1. september 2020 om lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter med senere ændringer, herunder § 2 i lov nr. 1732 af 27. december 2018 (transplantationsrelateret forskning på hjernedøde)). Vejledningen har til hensigt at vejlede om gældende regler og praksis for anmeldelse og godkendelse af forskning med biologisk materiale udtaget fra afdøde personer. Vejledningen retter sig både til forskere og til regionale videnskabsetiske komiteer. For specifikke krav til udformning af protokoller om forskning på afdøde henvises til Forskervejledning – forskning på afdøde.
Komitéloven § 8 anses for udtømmende at regulere forskning på væv eller andet biologisk materiale, der er udtaget fra afdøde. For væv, der udtages fra forsøgspersoner og patienter i levende live henvises til Vejledning om brug af biologisk materiale i sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
Forskning på afdøde skal anmeldes til en videnskabsetisk komité, med mindre der er tale om fuldstændigt anonymiseret materiale (§ 14, stk. 3).
2.1. Lægevidenskabelige obduktioner
Der kan gennemføres sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter med væv og andet biologisk materiale fra afdøde udtaget ved obduktion efter sundhedslovens kapitel 56 (komitélovens § 8, stk. 1).
Der skal være tale om materiale udtaget ved en lægevidenskabelig obduktion efter reglerne i sundhedslovens § 187. Det er sundhedslovens samtykkeregler for obduktion, der regulerer, hvornår der må udtages (og forskes) i væv og andet biologisk materiale i forbindelse med lægevidenskabelige obduktioner. (sundhedslovens § 187). Se Sundhedsministeriets Vejledning om samtykke til lægevidenskabelige obduktioner m.v. (hospitalsobduktioner). Udgangspunktet er, at obduktion ikke må gennemføres i strid med afdødes eller pårørendes ønsker.
Hvis forskningen gennemføres i forbindelse med en lægevidenskabelig obduktion, skal sundhedslovens samtykkeregler og procedure for indhentelse af samtykke fra de pårørende til selve obduktionen følges, og den videnskabsetiske komité skal alene forholde sig til selve projektet (videnskabelig standard osv., efter komitélovens § 18, se afsnit 2.5.1 nedenfor). I disse sager skal komiteerne ikke have indsendt samtykkeerklæring eller deltagerinformation.
Såfremt der er tale om obduktioner foretaget efter tidligere lovgivninger (Lov nr. 246 af 9. juni 1967 om udtagelse af menneskeligt væv m.v. og Lov nr. 402 af 13. juni 1990 om ligsyn, obduktion og transplantation m.v.), lægges der vægt på, om udtagningen af materialet ved de lægevidenskabelige obduktioner er gennemført i overensstemmelse med reglerne herfor på obduktionstidspunktet.
2.2. Retslægelige obduktioner
Der kan gennemføres sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter med væv og andet biologisk materiale udtaget ved retslægelige obduktioner efter sundhedslovens § 184 (komitélovens § 8, stk. 1).
For materiale udtaget efter 1. januar 2012 er det et krav for gennemførelse sundhedsvidenskabelig forskning i materiale udtaget ved retslægelig obduktioner, at der følges tilsvarende procedurer for information og indhentelse af samtykke til forskningen, som dem, der er fastsat efter sundhedsloven § 187 om lægevidenskabelige obduktioner. Der henvises til Vejledning nr. 9267 af 13. juni 2013 (til landets retsmedicinske institutter) om samtykke til forskning i væv og andet biologisk materiale, der udtages ved retslægelig obduktion.
Sundhedslovens samtykkeregler og procedure for indhentelse af samtykke til forskningsmæssig brug fra de pårørende, mv. følges, og den videnskabsetiske komité skal alene forholde sig til selv projektet (videnskabelig standard osv., efter komitélovens § 18, se afsnit 2.5.1). I disse sager skal komiteerne skal ikke have indsendt samtykkeerklæring eller deltagerinformation.
For materiale udtaget ved retslægelig obduktion før 1. januar 2012 gælder dog ikke noget krav om samtykke (hverken efter sundhedsloven eller komitéloven, jf. komitélovens § 8, stk. 1, 2. pkt.). Der er tale om en helt særlig undtagelse fra hovedreglen om samtykke efter sundhedsloven eller komitéloven.
Komiteerne skal i disse sager alene forholde sig til selve projektet (videnskabelig standard, osv. efter komitélovens § 18, se afsnit 2.5.1), og skal ikke have indsendt samtykkeerklæring eller deltagerinformation.
2.3. Donation af legemet til videnskaben
Der kan gennemføres sundhedsvidenskabelig forskning ved brug af væv og biologisk materiale, som er udtaget fra afdøde, der har doneret sit legeme til videnskaben efter sundhedslovens § 188 (komitelovens § 8, stk. 1) (Det fremgår af brev af 21. december 2016 fra Sundheds- og ældreministeriet, at § 8, stk. 1 er en videreførelse af retstilstanden i den tidligere § 18, stk. 1, i komitéloven, og dermed en videreførelse af, at der kan ske forskning i forbindelse med transplantation (kapitel 12 i sundhedsloven, jf. § 55) og andre indgreb i forbindelse med obduktion end nævnt i kapitel 56, jf.§ 188. Se nærmere i bilag I).
Det forudsættes, at afdøde efter sit fyldte 18. år skriftligt har truffet bestemmelser herom, og de øvrige krav i sundhedslovens § 188 er opfyldt.
Det er således sundhedslovens § 188, der regulerer kravet om samtykke, og den videnskabsetiske komité skal alene forholde sig til selve projektet (videnskabelig standard osv., efter komitélovens § 18). I dette tilfælde skal komiteerne ikke have indsendt samtykkeerklæring eller deltagerinformation. Se afsnit 2.5.1.
2.4. Adgang til obduktionserklæringer og politirapporter
En obduktionserklæring anses ikke for er en del af en patientjournal, da den ikke omhandler optegnelser om patientens behandling. Det samme gælder politirapporter.
I forhold til anvendelse af obduktionserklæringer og evt. politirapporter i forskningsøjemed, må det overlades til forsker at afklare dette med indehaver af erklæringen, da det er et anliggende uden for komitésystemet, der alene har hjemmel til at forholde sig til brug af oplysninger fra patientjournalen i forbindelse med godkendelse af det sundhedsvidenskabelige forskningsprojekt (§ 46, stk. 1 i sundhedsloven).
2.5. Videnskabsetiske overvejelser ved forskning i forbindelse med obduktioner
2.5.1. Om komiteens vurdering generelt
I modsætning til forskning på levende mennesker, hvor der kan være en fysisk intervention, skal komiteen ved forskning på afdøde ikke vurdere konkrete risici, der er forbundet med at gennemføre projektet.
Komiteen vil i stedet have fokus på om:
- der er en mulig gevinst for folkesundheden eller i sundhedsvæsenet,
- den videnskabelige standard er tilstrækkelig høj, og der forventes ny viden,
- der er grund til at gennemføre projektet, og hypotesen er berettiget.
2.5.2. Om genetiske undersøgelser
Hvis der gennemføres genetiske undersøgelser på afdøde, bør det overvejes, om dette indebærer risiko for at gøre helbredsmæssige fund, som det ud fra værdispringshensyn og nødretsbetragtninger kan være nødvendigt for forskere, der samtidig er autoriserede sundhedspersoner, at underrette pårørende om. Dette er især relevant, hvis der udføres omfattende kortlægning af afdødes arvemasse.
Spørgsmål om tilbagemelding til eventuelle slægtninge i tilfælde af, at forsøgspersonen ikke ønsker oplysninger om egen helbredstilstand eller er død, må afgøres ud fra et lægefagligt skøn med udgangspunkt i en række kriterier om sygdommes alvor, fundets sikkerhed og muligheden for forebyggelse eller behandling.
Da der ikke er tale om biologisk materiale, udtaget fra patienter til en traditionel biobank, finder reglerne i vævsanvendelsesregistret formentlig ikke anvendelse, dvs. der er ikke mulighed for at ”sige fra” over for forskningen på samme måde, som hvis materialet var udtaget ved behandling.
Herudover bemærkes, at på obduktionsområdet og især på det retsmedicinske område er det biologiske materiale udtaget i forbindelse med de særlige regler herom i sundhedslovens kapitel 56 (i visse tilfælde uforklarlig årsag til tidlig død). Det kan således være belastende for pårørende at blive kontaktet mange år efter dødsfaldet.